«Όταν έφυγε ο Μάνος δεν ήξερα πως ν’ αντιδράσω. Τριγύρναγα εδώ κι εκεί και την τρίτη ημέρα έπιασα την κιθάρα. Ξεφύτρωσε μια μικρή μελωδία. Την έγραψα σε νότες κι έβαλα για τίτλο ‘Ένα τραγούδι για τον Μάνο’. Ντράπηκα γι’ αυτό τόσο, που εξαφάνισα αμέσως τις νότες. Φαντάστηκα την αντίδραση του Μάνου: ‘Γιατί παιδί μου δεν ασχολείσαι με κάτι πιο ερωτικό και κάθεσαι και γράφεις αυτά τα πράγματα για μένα;’ Μετά απ’ αυτή την αντίδραση το πήρα απόφαση. Ν’ ασχοληθώ μαζί του! Να φτιάξω τη μουσική του για κιθάρα και να ονομάσω αυτή την εργασία ‘Ένα τραγούδι για τον Μάνο’ », σημειώνει ο ίδιος ο Μπουντούνης στο εισαγωγικό του σημείωμα.
«Πάμε μια βόλτα στο φεγγάρι», «Περιμπανού», «Έφυγε το τρένο», «Κεμάλ», «Θάλασσα πλατιά», «Προδοσία», «Ο κυρ- Μιχάλης», «Τα παιδιά κάτω στον κάμπο», «Προσωπογραφία της μητέρας μου», «Τ’ αστέρι του Βοριά», «Το βαλς των χαμένων ονείρων», «Η μικρή Ραλλού», «Η μπαλάντα του Ουρι», καθώς και η «Συννεφιασμένη Κυριακή» του Βασίλη Τσιτσάνη από τη διασκευή του Χατζιδάκι για πιάνο στις ‘Έξι λαϊκές ζωγραφιές’, είναι τα τραγούδια που ο Βαγγέλης Μπουντούνης διασκεύασε για κιθάρα και περιλαμβάνονται στο «Ένα τραγούδι για τον Μάνο Vol. 2». Το άλμπουμ κλείνει με την ομότιτλη σύνθεση του Β. Μπουντούνη για τον Μάνο Χατζιδάκι.
Τα κομμάτια ερμηνεύονται από τον ίδιο τον Βαγγέλη Μπουντούνη και τη Μάρω Ραζή, που εδώ και περισσότερα από δεκαπέντε χρόνια, αποτελούν ένα από τα πιο γνωστά και σημαντικά ντουέτα κιθάρας στην Ελλάδα. Η έκδοση είναι δίγλωσση (ελληνικά - αγγλικά).
CD1
1. ΠΑΜΕ ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΣΤΟ ΦΕΓΓΑΡΙ ( Συνθέτης/ές: ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΜΑΝΟΣ Στιχουργός/οί: ΠΕΡΓΙΑΛΗΣ ΝΟΤΗΣ) (4.36')
2. ΠΕΡΙΜΠΑΝΟΥ ( Συνθέτης/ές: ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΜΑΝΟΣ Στιχουργός/οί:ΓΚΑΤΣΟΣ ΝΙΚΟΣ) (3.44')
3. ΕΦΥΓΕ ΤΟ ΤΡΕΝΟ ( Συνθέτης/ές:ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΜΑΝΟΣ Στιχουργός/οί:ΓΚΑΤΣΟΣ ΝΙΚΟΣ) (6.21')
4. ΚΕΜΑΛ ( Συνθέτης/ές:ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΜΑΝΟΣ Στιχουργός/οί:ΓΚΑΤΣΟΣ ΝΙΚΟΣ) (3.26')
5. ΘΑΛΑΣΣΑ ΠΛΑΤΙΑ ( Συνθέτης/ές:ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΜΑΝΟΣ Στιχουργός/οί:ΡΟΥΣΣΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ) (4.26')
6. ΠΡΟΔΟΣΙΑ (Έγινε παρεξήγηση) ( Συνθέτης/ές:ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΜΑΝΟΣ Στιχουργός/οί:ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΜΑΝΟΣ) (5.43')
7. Ο ΚΥΡ-ΜΙΧΑΛΗΣ ( Συνθέτης/ές:ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΜΑΝΟΣ Στιχουργός/οί:ΚΑΜΠΑΝΕΛΛΗΣ ΙΑΚΩΒΟΣ) (4.02')
8. ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΤΩ ΣΤΟΝ ΚΑΜΠΟ ( Συνθέτης/ές:ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΜΑΝΟΣ Στιχουργός/οί:ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΜΑΝΟΣ) (3.33')
9. ΠΡΟΣΩΠΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ ΜΟΥ ( Συνθέτης/ές:ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΜΑΝΟΣ) (3.04')
10. Τ' ΑΣΤΕΡΙ ΤΟΥ ΒΟΡΙΑ ( Συνθέτης/ές:ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΜΑΝΟΣ Στιχουργός/οί:ΓΚΑΤΣΟΣ ΝΙΚΟΣ) (1.59')
11. ΤΟ ΒΑΛΣ ΤΩΝ ΧΑΜΕΝΩΝ ΟΝΕΙΡΩΝ ( Συνθέτης/ές:ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΜΑΝΟΣ) (2.46')
12. Η ΜΙΚΡΗ ΡΑΛΛΟΥ ( Συνθέτης/ές:ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΜΑΝΟΣ Στιχουργός/οί:ΓΚΑΤΣΟΣ ΝΙΚΟΣ) (3.45')
13. Η ΜΠΑΛΑΝΤΑ ΤΟΥ ΟΥΡΙ ( Συνθέτης/ές:ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΜΑΝΟΣ Στιχουργός/οί:ΓΚΑΤΣΟΣ ΝΙΚΟΣ) (3.19')
14. ΣΥΝΝΕΦΙΑΣΜΕΝΗ ΚΥΡΙΑΚΗ ( Συνθέτης/ές:ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ) (4.44')
15. ΕΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΑΝΟ ( Συνθέτης/ές:ΜΠΟΥΝΤΟΥΝΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ) (4.43')
CD 2
Χατζιδακικές εκπλήξεις με δυο κιθάρες
Σε ήχο ελληνικό
ΓΙΩΡΓΟΣ Ε. ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ (Ελευθεροτυπία, 26/10/2005)
Φαίνεται πωs είναι, περισσότερο απ' όσο νομίζει κανείς, παρούσα η... απουσία του Μάνου Χατζιδάκι. Τουλάχιστον, για όσous είχαν την τύχη να συνεργαστούν μαζί του. Παρούσα και έντονη, αφού το μεγάλο κενό που άφησε, μεταξύ άλλων, διεγείρει τη δημιουργική φαντασία των συνεργατών του. Έτσι, μετά την πρόσφατη και ξεχωριστή εργασία της Στέλλας Κυπραίου (Ερωτική Πολυρυθμία), κυκλοφορεί ακόμα ένας δίσκος, ο δεύτερος μιας σειράς με τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι, διασκευασμένα και προσαρμοσμένα σε δυο κιθάρες από τον Βαγγέλη Μπουντούνη (παραγωγή LYRA). Η αρχή για τη δημιουργία των διασκευών αυτών έγινε, σύμφωνα με το σημείωμα του Βαγγέλη Μπουντούνη, λίγο μετά το θάνατο του Μάνου Χατζιδάκι, με τη σύνθεση μιας μελωδίας που πήρε τον τίτλο «Ενα τραγούδι για τον Μάνο» κι ακόμα ήταν για τον δημιουργό της «αντίδοτο στην απουσία του Μάνου». Φαίνεται πωs δεν είναι χωρίς σημασία το γεγονός ότι ο Βαγγέλης Mπουντούνης αισθάνεται την ανάγκη να μοιραστεί με το κοινό του την αντίδραση του Μάνου Χατζιδάκι (φανταστική φυσικά), αν άκουγε το έργο του: «Γιατί, παιδί μου, δεν ασχολείσαι με κάτι πιο ερωτικό και κάθεσαι και γράφεις αυτά τα πράγματα για μένα;»
Δεν είναι, πιστεύω, ψιλός λόγος αυτός αλλά ένδειξη εντιμότητας, όσο και παρρησίας, αφού πολλοί γνωρίζουν (και περισσότερο ακόμα οι συνεργάτες του Μάνου Χατζιδάκι) πόσο απόλυτος ήταν σχετικά με τον τρόπο που έπρεπε να παίζεται η μουσική του και πόσο δεν δεχόταν καμιά άλλη γνώμη. Και αυτός, προσθέτει ο Βαγγέλης Mπουντούνης, «ήταν και ο λόγος που πολλές φορές παρεξηγηθήκαμε». Το αποτέλεσμα πάντως όπως πιστεύω, μπορεί να πείσει τον καθένα, αφενός να μη συμμεριστεί τις φανταστικές επιφυλάξεις του Βαγγέλη Μπουντούνη, αφετέρου να επικροτήσει την παρρησία του. Έτσι κι αλλιώς, λέει, ακόμα κι αν δεν άρεσε στο Μάνο Χατζιδάκι, αυτός θα το δημοσίευε.
Ακούγοντας την εργασία του καταλαβαίνει κανείς γιατί. Η μεταγραφή, η διασκευή, η άλλη εκδοχή μιας μουσικής ή ενός έργου είναι (ανεξάρτητα από την καλλιτεχνική του αξία και σχετικά με την απήχηση που θα βρει στην κοινή αίσθηση) εγχείρημα ριψοκίνδυνο. Διότι έρχεται να «τα βάλει» με κάτι πολύ ισχυρό που διαθέτουν οι πρώτες ή, καλύτερα, οι καθιερωμένες εκτελέσεις. Μια ενέργεια που έχει δημιουργήσει με τον καιρό η κοινή χρήση,
που έχει συνδέσει τη μουσική και τα τραγούδια με πλήθος συναισθηματικών καταστάσεων ξεχωριστά στον καθένα ακροατή και συνολικά στην κοινωνία. Πρόκειται για ένα μεγάλο και ποικίλο συναισθηματικό φορτίο, που δίνει ουσιαστικά στη μουσική τη δυνατότητα της κοινωνικής λειτουργίας.
Κάθε «μεταποίηση», λοιπόν, κάθε άλλη εκδοχή, από την άποψη αυτή, ξεκινά από μειονεκτική θέση, ανάλογα με το βαθμό που ο ακροατής της «αντιστέκεται» στα «καινά δαιμόνια» που ενδεχομένου αυτή εισάγει. Αυτό που κατά τη γνώμη μου καταφέρνει εδώ ο Βαγγέλης Mπουντούνης είναι μια ειρηνική συνύπαρξη, δύο εν δυνάμει, αν όχι αντιθέτων, τουλάχιστον διαφορετικών, τεχνικών και καλλιτεχνικών προσεγγίσεων του αντικειμένου που πραγματεύεται, δηλαδή των συγκεκριμένων τραγουδιών, του πνεύματος τους και του φορτίου που φέρουν. Από τη μια έχουμε τη θεμιτή επέμβαση, που τα όρια της προσδιορίζονται μόνο από το αισθητικό αποτέλεσμα, κι από την άλλη την αρχική μορφή των έργων και κυρίως το σεβασμό σ' αυτό που θα περιγράφαμε ως το «αποτύπωμα» τους στην κοινή μνήμη. Ο,τι δηλαδή έχουν σημάνει για μας όλους τα τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι.
Ο Βαγγέλης Mπουντούνης στέκει απέναντι σ' αυτή την απαίτηση ισορροπίας με μια διάθεση μάλλον ρομαντική, δίνοντας δηλαδή κάποιο μεγαλύτερο βάρος στο συναίσθημα παρά σε κάποιες (λογικές ίσως και αναμενόμενες) διασκευαστικές «αυθαιρεσίες», που θα ήταν άλλωστε νόμιμες είτε «ποιητική αδεία» είτε όχι. Προτίμησε, με άλλα λόγια, να διατηρήσει ακέραιο το νήμα ανάμεσα στον ίδιο ως δημιουργό (με την ανατρεπτική εννοείται διάθεση του δημιουργού) και στο μεγάλο ακροατήριο, που κατά κανόνα είναι (για συναισθηματικούς λόγους) συντηρητικό. Και το πετυχαίνει με τρόπο θαυμαστό. Οι δύο κιθάρες (ο Βαγγέλης Mπουντούνης και η Μάρω Ραζή) επιφυλάσσουν εκπλήξεις σε όσους θα πληροφορούσαμε απλώς ότι θα ακούσουν γνωστά τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι να παίζονται στην κιθάρα. Δεν αναφέρομαι σε εκπλήξεις τεχνικής, που κι αυτές έχουν αξία, αλλά σε ερμηνευτικές, που αποτελούν πάντοτε την ουσία σε κάθε τέλεση - εκτέλεση. Τραγούδια όπως η «Η Περιμπανού», ο «Κεμάλ», «Ο κυρ Μιχάλης», «Πάμε μια βόλτα στο φεγγάρι», «Τα παιδιά κάτω στον κάμπο» και άλλα, παίζονται με έναν τρόπο (με ένα ήθος) που φανερώνει, ανάμεσα σε άλλα, έντονη τη διάθεση να «ανακεφαλαιώσουν», όσο είναι δυνατόν τη συγκίνηση που η μεταπολεμική κοινωνία χρωστά στον Μάνο Χατζιδάκι.